مقاله ای کامل در مورد اخلاق و فرهنگ

در این نوشته، دو مبحث فرهنگ و اخلاق و تعاملات بین آن دو به بحث در آمده است. ابتدا مفهومی از اخلاق فرهنگ ارائه گردیده، سپس مبحث اخلاق به دینی و غیر دینی تقسیم شده است. به عنوان مثال نظام اخلاقی ارسطو ، اخلاق غیر دینی و نظام اخلاقی علامه طباطبایی، به عنوان اخلاقی دینی، به دلیل معطوف بودن به قدسیت ها، معرفی گردیده ، نقش اخلاق در عملکرد انسانی و ایجاد اصلاح درونی و روابط اجتماعی توضیح داده شده است.

عنصر دیگری که در ساختار این نوشتار است، رابطه ی اخلاق و ایمان است، به این گونه که ایمان، پشتوانه ی اخلاق معرفی شده است. هجوم فرهنگ بیگانه به ایمان و باورا و اخلاق مردمان و پذیرش این هجوم، آسیبی جدی بر پیکره ی اخلاق وارد می سازد، این هجوم و روش های مقابله و برخور با اخلاق چند گونه است، همچون:‌
روش های فلسفی ، سیاسی ، تحریفی ، منافقانه که باید با روش هایی بایسته به مقابله ی با آن برخاست.
در بخش (( چه باید کرد )) نویسنده به بیان شیوه های مقابله با تهاجمات فرهنگی غرب پرداخته و روش هایی همچون نهادینه کردن اخلاق اسلامی و برخی از روشهای دیگر ، برای چاره ی هجوم استعمار به بحث در آمده اند.

پیش از ورود به بحث، نگاهی گذرا به دو مقوله ی اخلاق و فرهنگ می افکنیم، فرهنگ، در یک تعریف جامعه، مجموعه ای از آموخته های بشری، فضیلت های انسانی ،دستاوردهای مادی و معنوی، مجموعه ی باورها، ارزش ها ، آداب و رسوم و مناسبات انسانی است.
اما اخلاق، که خود یکی از زیر مجموعه ها و مؤلفه های فرهنگ می باشد، از نظر لغت، جمع خلق و به معنای طبیعت انسان و تصویرگر صفات درونی ، اعم از ویژگی های پسندیده و ناپسند است و از نظر اصطلاحی ، طبق نظریه ای ارسطو ، که از قدیمی ترین و مشهورترین نظریات می باشد، عبارت است از :‌
ملکه ی انسانی که حد وسط ( نسبت به ما ) را بر می گزیند، این کار به وسیله ی قوه ی عاقله صورت می گیرد و آن کس که دارای عقل عملی است، به وسیلهی آن قوه، راه اعتدال را بر میگزیند، حال گوئیم فضیلت میانه دو رذیلت است:‌افراط و تفریط.
نظریه (( اعتدال)) ارسطو، مبتنی است بر تزاحم قوای انسانی، چه، انسان مرکب از قوای مختلف می باشد، که همه در سعاد تو کمال او موثرند. انسان با اختیار خود می تواند یکی از این قوا را بر سایر قوا غالب کند. مساله ی فضیلت و رذیلت از همین جا پدید می آید، که در مقام انتخاب و مقدم نمودن نخواسته ی یک قوه بر قوه ی دیگر چه اندازه باید ترجیح داد و به آن اهتمام ورزید، ملاکش این است که به سایر قوا ضربه نزند و حد وسط بهره وریاز قوه ای این است که مزاحم با قوای دیگر نباشد.



منبع : وبلاگ سرحد بلوچستان خاش( وبلاگ شهرستان خاش )



ادامه نوشته

میزان فاصله ی قلبها و رابطه آن با تن صدا



عشق خدا به انسان و عشق انسان به خدانیز چنین است. ... خدا حرف نمی زند اما همیشه صدایش را در همه وجودت می توانی حس کنی ... بین انسان و خدا هیچ فاصله ای نیست





منبع :  وبلاگ پیشکسوت ( وبلاگ شهرستان خاش )


ادامه نوشته

اعیاد شعبانیه







منبع : وبلاگدبستان فاطمه الزهرا( وبلاگ شهرستان خاش)     




ادامه نوشته

سید محمد خاتمی :همه باید در انتخابات شرکت کنند/ انشاءالله رای می‌دهم

احمد خاتمی :همه باید در انتخابات شرکت کنند/ انشاءالله رای می‌دهم

باید گله کرد از کسانی که فرصت مهمی که با آمدن هاشمی پیش آمده بود را از مردم گرفتند، آنها باید جوابگو باشند.

رئیس جمهور سابق کشورمان گفت: در انتخابات پیش رو شرکت خواهم کرد و انشاءالله به یک نفر رای می‌دهم.
به گزارش اعتدال ؛ سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور اسبق کشورمان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: باید گله کرد از کسانی که فرصت مهمی که با آمدن هاشمی پیش آمده بود را از مردم گرفتند، آنها باید جوابگو باشند.
خاتمی درباره اینکه آیا در انتخابات حضور خواهد داشت اظهار داشت: در انتخابات شرکت می‌کنم و اعتقاد دارم همه باید شرکت کنند.
وی در پاسخ به اینکه به چه کسی رای خواهید داد تصریح کرد: انشاالله به یک نفر رای می‌دهم.




منبع : وبلاگدانشجوی خاش( وبلاگ شهرستان خاش)     


جمعیت و کشاورزی استان

دانلود :جمعیت استان

لینک مستقیم





منبع : وبلاگشهرستان خاش( وبلاگ شهرستان خاش)     







منبع : وبلاگراهنمای زینبیه( وبلاگ شهرستان خاش)     


نجوای انتخاباتی !

                                  

از : نجوای عشق

به :  نامزدهای  ریاست جمهوری

موضوع : گلایه ای جهت آرامش دل نجوا

با احترام شروع می کنم اما شما چی؟ شما چه کرده اید احترام را؟ از امروز تا روز انتخابات، هر کسى احساسات مردم را در جهت ایجاد اختلاف به کاربگیرد،قطعاً به کشور خیانت کرده."» به نظرشما این یعنی چی؟ یعنی آقایون نامزدهای  ریاست جمهوری نشوید مایه امید دشمن،نشوید آتش بیاره معرکه،نشویدمانند آنانی که فقط در ظاهر آن هم چه سریع نامه ی لبیک به سخنان آقایمان را فرستاند اما کاش چند روز ناقابل به حرف خودشان عمل میکردند یعنی مهربانم ، دلسوزم در این اوضاع و احوال نیست جای این جنگ و جدل هابه گمانم  فراموش کردید در کجا قرار دارید شما که بهتر از من و من ها میدونید در چه موقعیت حساسی قرار داریم

به جای اینکه در پی راهی برای تسکین درد و دردهای مردمان باشید ، شدیدکاسه ی داغ تراز آش و باروت مهمات دشمن برای آرامش و دل خنک شدن به افراد ،بد دل، حسود،کینه ورز،سود جو تبدیل شدید،این آفت به جان افتاده را کنار بزارید .

منبع : وبلاگ نجواي عشق 

ادامه نوشته

بعثت پيامبر مكرم اسلام (ص)

             مبعث پيام آور وحي، پيامبر نور و رحمت بر مسلمانان جهان مبارك باد

                                                                     

      ستاره اي بدرخشيد وماه مجلس شد        دل رميده ما انيس و مونس شد

     نگارمن كه به مكتب نرفت وخط ننوشت     بغمزه مسئله آموز صد مدرس شد

     ببوي او  دل  بيمار عاشقان  چو صبا          فداي عارض نسرين وچشم نرگس شد

                                                                            

«بعثت‏» انقلاب بزرگ برضد جهل، گمراهى، فساد و تباهى است.وسزاوار منت‏گذارى خداوند و در بردارنده حكمت و تربيت است.

محمد به مرز چهل سالگي رسيده بود او هر ساله سه ماه رجب وشعبان ورمضان را در غار حرا ( كوهى در شمال مكه ) به عبادت مي گذرانيد .

آن شب، شب بيست و هفتم رجب بود كه محمد درغار حرا مشغول راز و نياز با خالق محبوب بود، صداي خجسته و با صلابتي را شنيد كه او را امر به خواندن كرد  . بعد از سه مرتبه پيامبر نيز با او خواند ؛ بخوان، بخوان به نام پروردگارت كه آفريد. همان كه انسان را از خون بسته ‏اى خلق كرد. بخوان كه پروردگارت از همه بزرگوارتر است، همان كه به وسيله قلم تعليم نمود و به انسان آنچه را نمى‏دانست، ياد داد.





منبع : وبلاگراهنمایی فاطمیه( وبلاگ شهرستان خاش)     




ادامه نوشته

تبریک عید مبعث

 

گر فکر رهایی ز غم و راه نجاتی

در این شب پر فیض تو خواهی ثمراتی

باید که به کوری دو چشمان حسودان

بر احمد و آلش بفرستی صلواتی

عید مبعث مبارک

 

منبع : وبلاگ

عملکرد راهنمایی زینبیه

( وبلاگ شهرستان خاش )

داستان سو استفاد

      سلام داستان اشتباه یه زن و گرفتاری زیادی که براش درست شده هستش







منبع : وبلاگ داستان وحکایت( وبلاگ شهرستان خاش     




ادامه نوشته

داستانی کوتاه ، واقعی ، آموزنده

داستان یک معلم که با رفتار یک دانش آموز تغییر بزرگی در زندگیش و زندگی دانش آموز به وجود می آید.

پشنهاد می کنم بخونیدش آدم رو تحت تاثیر می زاره



منبع : وبلاگ پیشکسوت( وبلاگ شهرستان خاش )



ادامه نوشته

شهادت امام موسی بن جعفر(ع)تسلیت باد

ابوالحسن موسي بن جعفر (ع) امام هفتم از ائمه اثني عشر (ع) ونهمين معصوم از چهارده معصوم (ع) تولد آن حضرت در ابواء(محلي ميان مكه و مدينه) به روز يكشنبه هفتم صفر سال 128 يا 129 ق واقع شد.

 



منبع : وبلاگ هم پیمان( وبلاگ شهرستان خاش )


ادامه نوشته

ای کاش فکر کنیم...


مردی همسر و سه فرزندش را ترک کرد و در پی روزی خود و خانواده اش راهی سرزمینی دور شد... فرزندانش او را از صمیم قلب دوست داشتند و به او احترام می گذاشتند.
 
مدتی بعد ، پدر نامه ی اولش را به آن ها فرستاد. بچه ها آن را باز نکردند تا آنچه در آن بود بخوانند ، بلکه یکی یکی آن را در دست گرفته و بوسیدند و گفتند : این نامه از طرف عزیزترین کس ماست.

 سپس بدون این که پاکت را باز کنند ، آن را در کیسه‌ی مخملی قرار دادند ... هر چند وقت یکبار نامه را از کیسه درآورده و غبار رویش را پاک کرده و دوباره در کیسه می‌گذاشتند... و با هر نامه ای که پدرشان می فرستاد همین کار را می کردند.

 سال ها گذشت. پدر بازگشت، ولی به جز یکی از پسرانش کسی باقی نمانده بود، از او پرسید : مادرت کجاست ؟ پسر گفت : سخت بیمار شد و چون پولی برای درمانش نداشتیم، حالش وخیم تر شد و مرد.

 پدر گفت : چرا ؟ مگر نامه ی اولم را باز نکردید ؟ برایتان در پاکت نامه پول زیادی فرستاده بودم! پسر گفت : نه . پدر پرسید : برادرت کجاست ؟ پسر گفت : بعد از فوت مادر کسی نبود که او را نصیحت کند ، او هم با دوستان ناباب آشنا شد و با آنان رفت .

پدر تعجب کرد و گفت : چرا؟ مگر نامه ای را که در آن از او خواستم از دوستان ناباب دوری گزیند ، نخواندید؟ پسر گفت :نه ... مرد گفت : خواهرت کجاست ؟ پسر گفت : با همان پسری که مدت ها خواستگارش بود ازدواج کرد الآن هم در زندگی با او بدبخت است. پدر با تأثر گفت : او هم نامه‌ی من را نخواند که در آن نوشته بودم این پسر آبرودار و خوش نامی نیست و من با این ازدواج مخالفم ؟ پسر گفت : نه ...

به حال آن خانواده فکر کردم و این که چگونه از هم پاشید ، سپس چشمم به قرآن روی طاقچه افتاد که در قوطی مخملی زیبایی قرار داشت. وای بر من ...! رفتار من با كلام الله مثل رفتار آن بچه ها با نامه های پدرشان است! من هم قرآن را می‌بندم و در کتابخانه ام می گذارم و آن را نمی خوانم و از آنچه در اوست ، سودی نمی برم، در حالی که تمام آن روش زندگی من است



  .


.


.


ای کاش فکر می کردیم


.


.


 

n00054313-b.jpg

 
قرآن کتابی است که نام بیش از 70 سوره اش از مسائل انسانی گرفته شده است و بیش از 30 سوره اش از پدیده های مادی و تنها 2 سوره اش از عبادات! آن هم حج و نماز!
کتابی است که شماره آیات جهادش با آیات عبادتش قابل قیاس نیست...
این کتاب از آن روزی که به حیله دشمن و به جهل دوست لایش را بستند، لایه اش مصرف پیدا کرد و وقتی متنش متروک شد، جلدش رواج یافت و از آن هنگام که این کتاب را ــ که خواندنی نام دارد ــ دیگر نخواندند و برای تقدیس و تبرک و اسباب کشی بکار رفت، از وقتی که دیگر درمان دردهای فکری و روحی و اجتماعی را از او نخواستند، وسیله شفای امراض جسمی چون درد کمر و باد شانه و ... شد و چون در بیداری رهایش کردند، بالای سر در خواب گذاشتند.
و بالاخره، اینکه می بینی؛ اکنون در خدمت اموات قرارش داده اند و نثار روح ارواح گذشتگانش و ندایش از قبرستان های ما به گوش می رسد
دکتر شریعتی

منبع : وبلاگ دانشجوی خاش( وبلاگ شهرستان خاش )

امام خمینی (ره) از ولادت تا رحلت

در روز بيستم جمادى الثانى 1320 هجرى قمرى مطابق با 30 شهريـور 1281 هجرى شمسى ( 24 سپتامپر 1902 ميلادى) در شهرستان خمين از توابع استان مركزى ايران در خانواده اى اهل علـم و هجرت و جهاد و در خـانـدانـى از سلاله زهـراى اطـهـر سلام الله عليها, روح الـلـه المـوسـوى الخمينـى پـاى بـر خـاكدان طبيعت نهاد .
او وارث سجاياى آباء و اجدادى بـود كه نسل در نسل در كار هـدايـت مردم وكسب مـعارف الهى كـوشيـده انـد. پـدر بزرگـوار امام خمينـى مرحوم آيه الـله سيد مصطفى مـوسـوى از معاصريـن مرحـوم آيه الـلـه العظمـى ميرزاى شيـرازى (رض) که پـس از آنكه ساليانـى چنـد در نجف اشـرف علـوم و معارف اسلامـى را فـرا گرفته و به درجه اجتهـاد نايل آمـده بـود بـه ايـران بازگشت و در خمـيـن ملجأَ مردم و هادى آنان در امـور دينـى بـود. در حـالـيكه بيـش از 5 مـاه از ولادت روح الـلـه نمى گذشت, طاغوتيان و خوانين تحت حمايت عمال حكومت وقت نداى حق طلبـى پـدر را كه در برابر زورگـوئـيهايشان بـه مقاومت بـر خاسته بـود, با گلـوله پاسـخ گفـتـنـد و در مـسير خمـيـن به اراك وى را بـه شهادت رسانـدنـد. بستگان شهيـد بـراى اجراى حكـم الهى قصاص به تهران (دار الحكـومه وقترهـسـپار شـدند و بر اجراى عـدالت اصـرار ورزيدند تا قاتل قصاص گرديد

بديـن ترتبيب امام خـميـنى از اوان كـودكى با رنج يـتـيـمىآشـنا و با مفهوم شهادت روبرو گرديد. وى دوران كـودكـى و نـوجـوانى را تحت سرپرستى مادر مـومـنـه اش (بانـو هاجر) كه خـود از خاندان علـم و تقـوا و از نـوادگان مـرحـوم آيـه الـلـه خـوانسـارى ( صاحب زبـده التصانيف ) بوده است و همچنيـن نزد عمه مـكـرمه اش ( صاحبـه خانم ) كه بانـويى شجاع و حق‌جـو بـود سپرى كرد اما در سـن 15 سالگى از نعمت وجـود آن دو عزيز نيز محـروم گـرديد .


منبع : وبلاگ راهنمایی فاطمیه ( وبلاگ شهرستان خاش )

ادامه نوشته

داستان همایش زنانه


یه همایشی برای زن ها به اسم «چگونه با همسر خود عاشقانه زندگی کنید؟» برگزار شده بود.

توی این همایش از خانوم ها سوال شد: چه کسانی عاشق همسرانشون هستند؟

همه  زن ها دستاشون رو بالا بردن.

سوال بعدی این بود که: آخرین باری که به همسرتون گفتید« عاشقش هستید» کی بود؟

بعضی ها گفتن امروز ... بعضی ها گفتن دیروز... بعضی ها هم گفتند یادشون نمی یاد.

بعد ازشون خواستند که به همسرانشون اس ام اس بفرستند و بگن: همسر عزیزم، من عاشقت هستم.

همه این کار رو کردند.

ازشون دوباره درخواست کردند گوشیشون رو بدن به کناریشون تا جواب اس ام اس هایی که براشون اومده بود رو بلند بخونن.

خوب، یک سری از جواب اس ام اس ها رو براتون نوشتم:

- شما؟

- اوه، مادر بچه های من، مریض شدی؟

- عزیزم، منم عاشقتم!

- حالا که چی؟ بازم ماشین رو کجا کوبوندی؟

- من منظورت رو متوجه نمی شم؟

- باز دوباره چه دست گلی به آب دادی؟ این سری دیگه نمی بخشمت!

- خوب، برو سر اصل مطلب، چقدر پول لازم داری؟

- من دارم خواب می بینم؟

- اگه نگی این اس ام اس رو واقعا برای کی فرستادی، قول میدم یکی رو بکشم!!

- ازت خواستم دیگه تو مشروب خوردن زیاده روی نکنی!




منبع : وبلاگ داستان و حکایت ( وبلاگ شهرستان خاش )

کمپین محکومیت خونریزی و جگر خوارگی در سوریه

پیوند به کمپین محکومیت خونریزی و جگر خوارگی در سوریه

کمپین محکومیت  خونریزی و جگرخوارگی در سوریه، با هدف، اطلاع رسانی از شرایط حاکم

بر شرایط مردم کشوری همانند سوریه  به راه افتاده است، تا منادیان و  مدعیان حقوق بشر،

بشنوند و باور کنندکه امروز در این کشور از چه کسانی  حمایت می کنند و معنای حقوق بشر

در آیین و مرام آنها چیست. اگرچه حقوق بشر دارای مبانی مختلفی است اما بعید است هیچ‌ یک از مبانی مشهور حقوق بشری به اهانت به قبر یک انسان و یا مثله کردن انسان کشته شده در جنگ و «خوردن قلب او» رضایت دهد.

 

به ادامه مطلب مراجعه نمائید

ادامه نوشته

بهترین دین کدام است؟!!

دين

مکالمه‌اى بين لئوناردو باف و دالايى‌لاما

لئوناردو باف يک پژوشگر دينى معروف در برزيل است. متن زير، نوشته اوست

در ميزگردى که درباره «دين و آزادى» برپا شده بود و دالايى‌لاما هم در آن حضور داشت، من با کنجکاوى، و البته کمى بدجنسى، از او پرسيدم: عالى جناب، بهترين دين کدام است؟
...خودم فکر کردم که او لابد خواهد گفت: «بودايى» يا «اديان شرقى که خيلى قديمى‌تر از مسيحيت هستند.»
دالايى‌لاما کمى درنگ کرد، لبخندى زد و به چشمان من خيره شد ... و آنگاه گفت:
«بهترين دين، آن است که از شما آدم بهترى بسازد.»
من که از چنين پاسخ خردمندانه‌اى شرمنده شده بودم، پرسيدم:
آنچه مرا انسان بهترى مى‌سازد چيست؟
او پاسخ داد:
«هر چيز که شما را دل‌رحم‌تر، فهميده‌تر، مستقل‌تر، بى‌طرف‌تر، بامحبت‌تر، انسان دوست‌تر، با مسئوليت‌تر و اخلاقى‌تر سازد. دينى که اين کار را براى شما بکند، بهترين دين است»

من لحظه‌اى ساکت ماندم و به حرف‌هاى خردمندانة او انديشيدم. به نظر من پيامى که در پشت حرف‌هاى او قرار دارد چنين است:
دوست من! اين که تو به چه دينى اعتقاد دارى و يا اين که اصلاً به هيچ دينى اعتقاد ندارى، براى من اهميت ندارد. آنچه براى من اهميت دارد، رفتار تو در خانه، در خانواده، در محل کار، در جامعه و در کلّ جهان است.
به ياد داشته باش، عالم هستى بازتاب اعمال و افکار ماست.
«هيچ دينى بالاتر از حقيقت وجود ندارد.»

منبع : وبلاگ دانشجوی خاش( وبلاگ شهرستان خاش )